Onderzoek
Subsidie voor onderzoek
Game Onderwijs Onderzoek dient voor, of samen met een opdrachtgever onderzoeksvoorstellen in bij subsidiegevers. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om onderzoek naar de effecten van games: worden de beoogde leerdoelen daadwerkelijk gehaald? Methodologisch verantwoord onderzoek op dit gebied is er nauwelijks. Het onderzoek dat Ineke Verheul eerder heeft uitgevoerd behoort wat dit betreft tot de uitzonderingen, terwijl er wel grote behoefte bestaat aan gefundeerde gegevens over de effectiviteit van games.
Onderzoeksprojecten:
- Interactieve fictie in het taalonderwijs: gamenderwijs talen verwerven in het vo
In dit onderzoeksproject gingen we het effect na van verschillende toepassingen van interactieve fictie bij Nederlands en Engels. Bij interactieve fictie (IF) gaat het om games die louter uit tekst bestaan, zonder grafische elementen.
Bij het vak Engels gingen leerlingen die een game speelden aanmerkelijk meer vooruit in leesvaardigheid dan leerlingen die alleen de tekst van de game te lezen kregen.
Bij het vak Nederlands maakten de leerlingen zelf een game. Bij Nederlands vonden we geen effecten op een test voor creatief schrijven, maar het enthousiasme en de inzet van leerlingen die zelf een game maakten was groot.
De publicaties zijn te vinden op de publicatiepagina.
- Multidisciplinair gebruik van EDUsim-NL
In dit Surf project is nagegaan hoe multidisciplinair gebruik van virtuele werelden, i.c. OpenSim kan worden vormgegeven. Het eindrapport en het lesmateriaal vindt u op deze site, onder Publucaties. Op de EDUsim site is een filmpje te vinden over de pilot en over het EDUsim project.
- Games voor natuurkundige misconcepties
Een onderzoek naar de effecten van games bij natuurkunde en de rol die de 'flow factor' daarbij speelt. Het onderzoek is samen met UniC en de faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht uitgevoerd en is in september 2011 afgerond. Dit onderzoek heeft, naast een eindrapport ook een brochure over game didactiek opgeleverd.
- Kritisch Burgerschap
In dit onderzoek, uitgevoerd samen met de Thorbecke Scholengemeenschap en de Universiteit van Gent, wordt nagegaan of de burgerschapsvaardigheden van leerlingen via games kunnen worden vergroot. Het gaat hierbij met name om de kritische reflectie component van deze vaardigheden.
- Implementatie van games in het onderwijs
Kernvraag in dit onderzoek, uitgevoerd samen met UniC en de HU is: wat hebben docenten nodig om goede game lessen te kunnen maken? Vijf docenten ontwikkelden gamelessen en voerden die uit, waarbij het proces op de voet werd gevolgd. Daarnaast werden effecten gemeten en werden vragenlijsten en interviews afgenomen bij de docenten van UniC.